کاربردهای درایو اینورتک

مقدمه

در مقاله‌های قبلی انواع درایو اینورتک و دلایل استفاده از درایو اینورتک را بررسی کردیم. در این مقاله ابتدا درایو کنترل دور اینورتک را معرفی می‌کنیم و سپس به بررسی کاربردهای درایو اینورتک می‌پردازیم.

معرفی

درایو اینورتک یا کنترل دور اینورتک اساساً یک مبدل الکتریکی است که ولتاژ AC متناوب را به ولتاژ DC تغییر می‌دهد. کنترل دور اینورتک با تبدیل ولتاژ AC به DC، می‌تواند خروجی دلخواه به ما بدهد.

این ولتاژی که توسط اینورتر اینورتک به خروجی فرستاده می‌شود به جای شکل همیشگی سینوسی، مربع شکل است و درایو Invertek امکان خروج تدریجی جریان را فراهم می‌کند. برخی دیگر از مزایای درایو اینورتک عبارتند از:

  • راحتی کار
  • کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی
  • راه‌اندازی نرم موتور
  • کنترل گشتاور و سرعت
  • توان خروجی بالا

درایو اینورتک یک جزء حیاتی در هر سیستم دارای موتور الکتریکی می‌باشد. اینورتر اینورتک یک کنترل کننده موتور است که با تغییر ولتاژ و فرکانس اعمال شده به موتور الکتریکی، وظیفه هدایت یک موتور الکتریکی را بر عهده دارد.

کاربردهای درایو اینورتک

درایو اینورتک یک فناوری پیشرفته است که به کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع نفت و گاز، صنایع برق و الکترونیک، صنایع مواد غذایی و دارویی و … منجر شده است. این فناوری از تغییرات فرکانس و ولتاژ برق برای کنترل سرعت و جهت چرخش موتورها استفاده می کند.

یکی از کاربردهای اصلی درایو سری ECO اینورتک در سیستم‌های پمپاژ است، که این فناوری به کاهش مصرف انرژی، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌کند. همچنین، درایو سری P2 اینورتک در صنایع نفت و گاز به بهبود کارایی تجهیزات مورد استفاده در حفاری، استخراج و پالایش نفت کمک می‌کند.

در صنایع برق و الکترونیک، اینورتر سه فاز اینورتک به بهبود کارایی سیستم های توزیع برق و کنترل موتورها کمک می کند. همچنین، در صنایع مواد غذایی و دارویی، درایو سری E3 اینورتک به بهبود کارایی دستگاه های تولید و بسته بندی محصولات کمک می کند.

با توجه به اینکه درایو Invertek قابلیت کنترل دقیق فرکانس و ولتاژ برق را دارد، این فناوری در صنایع مختلف به بهبود کارایی، کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه های تولید کمک می کند و به همین دلیل در این صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی کاربردهای درایو اینورتک

درایوهای کنترل دور اینورتک کاربردهای بی‌شماری در صنعت‌های مختلف دارند. در زیر برخی از موارد مهم کاربردهای درایو Invertek که بیشترین استفاده را دارند بیان‌ شده است:

  1. 1. سیستم‌های پمپاژ

امروزه بیشترین استفاده از درایوهای کنترل دور اینورتک در سیتم‌های پمپاژ می‌باشد. استفاده از درایو سری ECO اینورتک در سیستم‌های پمپاژ مزایای متعددی برای این بخش دارد، از جمله کاهش هزینه‌های انرژی و مصرفی سیستم‌های پمپاژ.

کاربردهای درایو اینورتک- سیستم پمپاژ

۲. سیستم تهویه مطبوع

این کاربرد یک استفاده بسیار رایج از درایو فرکانس متغیر اینورتک برای کنترل دما می‌باشد. به خصوص در مناطق نیمه گرمسیری که استفاده از تهویه مطبوع نسبتاً زیاد است، درایو سری ECOاینورتک به تولیدکنندگان در ارائه طرح های جدید با فناوری هوشمند و مکانیسم های صرفه جویی در انرژی برای مقابله با مسائل مهم زیست محیطی کمک می‌کنند.

کاربردهای درایو اینورتک- سیستم تهویه مطبوع

۳. برنامه های کاربردی جرثقیل و بالابر

استفاده از درایو اینورتک در جرثقیل و سایر کاربردهای بالابر به دلیل دقت ارائه شده توسط درایو Invertek منجر به راندمان بیش از  90٪ می‌شود. در این کاربرد، درایوهای اینورتک در موتورها برای کاربردهای بالابر سقفی و جرثقیل برای بلند کردن مقدار قابل توجهی وزن با سهولت و کارایی استفاده می‌شوند.

کاربردهای درایو اینورتک- جرثقیل و بالابر

۴. پمپ‌های شناور

درایو اینورتک همچنین در موتورهای شناور برای کنترل سرعتی که موتورها در آن کار می‌کنند استفاده می‌شود. اینورترهای اینورتک همچنین بازده کلی سیستم پمپاژ شناور را افزایش می‌دهند و نتایج بهتر و پایدارتری ارائه می‌دهند.

درنتیجه با استفاده از درایو اینورتک طول عمر مکانیکی این موتورها افزایش می‌یابد و از موتورها در برابر اضافه بار و یا بی‌باری محافظت می‌شود.

کاربردهای درایو اینورتک- پمپ های شناور

۵. ماشین آلات نساجی

درایوهای اینورتک به طور گسترده‌ای در ماشین‌های نساجی استفاده شده‌اند و به پیشرفت فنی در این صنعت کمک می‌کنند.

کاربردهای درایو اینورتک- ماشین آلات نساجی

۶. صنعت سیم و کابل

استفاده از درایو اینورتک در صنعت سیم و کابل به حل مشکل کنترل الکتریکی قفسه سیم و چرخ جمع‌آوری کمک کرده است. با توجه به قابلیت‌های درایو سری P2 اینورتک این کار به سهولت انجام می‌پزیرد.

کاربردهای درایو اینورتک- سیم و کابل

۷. صنعت نفت و گاز

صنعت نفت و گاز از درایو اینورتک برای کنترل سرعت موتورها در پمپ‌های روغن استفاده می‌کنند. استفاده از درایو اینورتک در کنار موتورهای AC با افزایش دامنه فرکانسی، پاسخ دینامیکی، افزایش دقت و مصرف انرژی محدود، صنعت را متحول کرده است.

کاربردهای درایو اینورتک- نفت و گاز

به طور کلی می‌توان گفت که در هر کاربردی که یک موتور الکتریکی وجود دارد و تنظیم سرعت آن موتور برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است، باید از درایو کنترل دور اینوترک استفاده کرد.

جهت مشاوره خرید و انتخاب مدل مناسب درایو اینورتک برای کاربردهای مختلف، می‌توانید با کارشناسان شرکت لیان الکتریک ویرا، نماینده داریو اینورتک در ایران تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *