تغذیه راه انداز نرم از دیزل ژنراتور

موتورهای الکتریکی اغلب بخش قابل توجهی از بارگیری ژنراتور را تشکیل می دهند. مدیریت اضافه بارهای موقت اما در عین حال قابل توجه در مدت زمان استارت این موتورها یک نکته مهم است و انتخاب یک راه حل مناسب برای شروع یک پارامتر اصلی در انتخاب اندازه بهینه ژنراتور است. میتوانید مقاله اصول کار راه انداز نرم چیست؟ را مطالعه کنید.

سافت استارتر

تأثیر این جریان راه اندازی زیاد دو جنبه دارد.

  1. در وهله اول، باعث افت ولتاژ در منبع تغذیه خواهد شد كه بزرگی آن به امپدانس تأمین بستگی دارد.
  2. ثانیاً ، راه اندازی موتور نیازمند توان است که به معنای واقعی یک نیروی فیزیکی به توربین ژنراتور وارد می کند که ژنراتور باید از پس آن بر آید.

همین اتفاقات روی منبع تولید دیزل ژنراتور نیز رخ خواهد داد، اما پیامدهای آن بسیار بیشتر است. به عنوان مثال، برای یک نیروگاه متمرکز بزرگ یا چیزی شبیه به آن، انرژی لازم برای راه اندازی هر موتور معین برای نیروگاه به اندازه یک بار ناچیز است. در مقابل، برای یک دیزل ژنراتور، انرژی مورد نیاز برای راه اندازی موتور می تواند نسبت به ظرفیت کل آن قابل توجه باشد. جریان راه اندازی موتورهای الکتریکی معمولا بخش قابل توجهی از ظرفیت دیزل ژنراتورها را اشغال می کند و به همین دلیل باید ملاحظات مختلفی را در این کاربرد مد نظر قرار داد. جهت آشنایی بیشتر می توانید مقاله کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟را مطالعه کنید

تاثیر راه انداز نرم در دیزل ژنراتور

 

با کاهش ولتاژ اعمالی به موتور در زمان راه اندازی توسط راه انداز نرم توان مورد نیاز موتور کاهش می یابد و در نتیجه فشار وارده بر موتور دیزل ژنراتور نیز کاهش می یابد. البته در این حالت باید در نظر داشت که اگر با روش هایی غیر از راه انداز نرم اقدام به کاهش ولتاژ کنیم، تلفات عموما بالا خواهد بود که خود مجددا بر فشار وارده به دیزل ژنراتور می افزاید. در نتیجه، استفاده از آن ها مناسب برای کاهش جریان راه اندازی می تواند به بهره بردار کمک کند تا یک دیزل ژنراتور کوچک تر خریداری کند و در نتیجه از لحاظ اقتصادی صرفه جویی قابل توجهی در پی داشته باشد. همچنین در صورت موجود بودن یک دیزل ژنراتور، می توان موتورهای بزرگ تری را با استفاده از آن ها بدون افت ولتاژ و نوسانات فرکانسی راه اندازی کرد. برای حفظ ولتاژ و فرکانس ثابت ، یک دیزل ژنراتور باید قادر به ردیابی دقیق بار باشد. تغییرات ناگهانی بار ناشی از راه اندازی موتور افزایش قابل توجهی در توان مصرفی موتور و رگولاتور ایجاد می کند. همچنین میتوانید مقاله سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی را نیز مطالعه کنید.

راه انداز نرم و موتور الکتریکی

ماهیت “پله ای”  راه انداز نرم

برای ژنراتوری که برای تأمین جریان الکتریکی در فرکانس پایدار تنظیم شده است، موتور باید با سرعت ثابت بچرخد. برای دستیابی به این هدف ، از یک سیستم کنترلی استفاده شده است تا ورودی سوخت مایع به موتور را تغییر دهد. این سیستم دارای زمان پاسخ محدود است، اما بیشتر سیستم های راه اندازی موتور این سیستم را تحت تأثیر تغییرات فوری قرار می دهند. به همین ترتیب ، ماهیت “پله ای” در اکثر سیستم های شروع موتور می تواند منجر به تغییرات فرکانس شدید هنگام شروع موتور شود. همچنین می توانید مقاله  پارامترهای تنظیمات داخلی راه انداز نرم کدامند؟ را در این زمینه مظالعه کنید

 

ویژگی های راه انداز نرم ایده آل برای دیزل ژنراتور

با توجه به توضیحات فوق الذکر باید دارای ویژگی های زیر باشد

  1.  این سیستم باید اجازه دهد که جریان راه اندازی به حداقل سطح مورد نیاز موتور برای به حرکت در آمدن بار متصل کاهش یابد، بدون این که آسیبی به آن وارد کند. این امر باعث کاهش kVA درخواستی از ژنراتور و کاهش توان kW مصرفی در موتور می شود.
  2. راه انداز مورد نظر باید بتواند زمان راه اندازی را افزایش دهد. این افزایش زمانی حاصل می شود که شوک های ناگهانی حذف شوند و افزایش ولتاژ به نرمی و با یک شیب مشخص اعمال گردد. چنین عملکردی باعث می گردد سیستم رگولاتور دیزل ژنراتور بتواند خود را با تغییرات بار وفق دهد و مانع از نوسانات ولتاژ و فرکانس گردد.

با در نظر گرفتن این موراد، راه انداز نرم می تواند بهترین گزینه برای کنترل جریان باشد. همچنین ویژگی های مختلفی دارند که می تواند استارت موتورهای الکتریکی روی دیزل ژنراتورها را به خوبی تسهیل کند.همچنین می توانید مقاله  آشنایی با تفاوت های اینورتر و سافت استارتر را نیز مطالعه کنید.

راه انداز نرم ایده آل

تفاوت راه انداز نرم با اتوترانس

  1. برخلاف راه اندازهای الکترومکانیکی و اتوترانس ها، در اه انداز نرم شما می توانید تنظیمات کامل جریانی و ولتاژی راه اندازی و توقف را در دست بگیرید. این بدین معنی است که تنظیمات راه اندازی را می توان به گونه ای انجام داد که دقیقا متناسب با موتور و بار مورد نظر باشد و به دیزل ژنراتور نیز فشاری وارد نکند.
  2. علاوه بر این، راه انداز های نرم مدرن می توانند جریان را به صورت مستقیم کنترل کنند، این در حالی است که راه اندازهای قدیمی الکترومکانیکی تنها می توانند ولتاژ را کاهش دهند. با استفاده از روش هایی همچون شیب جریان یا جریان ثابت، راه انداز نرم ولتاژ را به صورت پویا کنترل می کند تا جریان مورد نظر حاصل شود. به همین دلیل می توان محدودیت جریان را به گونه ای تنظیم کرد که جریان راه اندازی از حد مجاز برای دیزل ژنراتور فراتر نرود.
  3. کنترل مستقیم جریان که در راه انداز نرم امکان پذیر می باشد می تواند گشتاورهای بالاتری را نیز در اختیار موتور قرار دهد. راه اندازهای الکترومکانیکی قدیمی یک ولتاژ قابت کاهش یافته در اختیار موتور قرار می دهند که به دلیل رابطه درجه دو بین ولتاژ و گشتاور، باعث کاهش گشتاور موتور و بالا رفتن احتمال عدم موفقیت در استارت بار می گردد. این پدیده زمانی تاثیر بیشتری می یابد که منحنی سرعت-گشتاور یک بار با منحنی سرعت-گشتاور موتور در زمان راه اندازی با روش کاهش ولتاژ یکسان گردد.
  4. راه انداز نرم همچنین می تواند بار را به تدریج افزایش دهد. به دلیل استفاده از کلیدهای الکترونیک قدرت (تریستورها) در راه اندازها، ولتاژ با شیب کاملا نرمی افزایش می یابد، این در حالی است که در راه اندازهای قدیمی الکترومکانیکی، ولتاژ به صورت پله ای افزایش می یابد. افزایش نرم ولتاژ توسط آن ها باعث حذف تغییرات لحظه ای در بارگذاری روی دیزل ژنراتور می گردد و به دیزل ژنراتور زمان بیشتری برای پاسخوگیی مناسب به تغییرات بار می دهد. همچنین شما می توانید در مقاله انواع روش های راه اندازی موتور و مقایسه آن ها با راه انداز نرم به طور کامل با این مسوله آشنا شوید.

 

برتری راه انداز نرم

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما در مورد اینورتر و سافت استارتر و تعمیرات آن هارا که شامل: نکاتی برای تعمیرات سافت استارتر،  نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب و غیره می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *