کاربرد های TPU-1

در مقاله قبلی چهار نمونه از کاربرد‌های TPU-1 را معرفی کردیم. در این مقاله به ادامه بررسی چند کاربرد دیگر از TPU-1 می‌پردازیم.

  • سیگنال‌دهی و اندازه‌گیری از راه دور

نیروگاه‌های تولید همزمان، از جمله نیروگاه‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدید پذیر ( بادی، خورشیدی و …) در بیشتر موارد، نیاز به استفاده از پایانه‌های حفاظت از راه دور برای اطمینان از قطع شدن نیروگاه دارند.

در شکل زیر، ترمینال B دستورات (کنترل‌ها) را از پست برق ارسال می‌کند تا قطع اتصال نیروگاه همزمان را تضمین کند و از وصل مجدد نیروگاه در شرایط خطا جلوگیری کند. ترمینال A با انتقال اندازه‌گیری‌های آنالوگ و سیگنال‌های دیجیتال (وضعیت‌ها، آلارم‌ها) از نیروگاه تولید همزمان به پست برق، به عنوان یک قطع کننده اصلی نظارتی استفاده می‌شود.

در این کاربرد هر TPU-1 دارای یک ماژول اندازه‌گیری جریان (MCTU) و یک ماژول رابط ورودی/خروجی سیگنال دیجیتال (DSTU) است.

ارتباط بین TPU-1 ها با استفاده از رابط خط انجام می‌شود. هنگامی که از رابط‌های خط دیجیتال استفاده می‌شود، اتقال داده‌ها از طریق کانال داخلی در هنگام انتقال دستورات (کنترل‌ها) قطع نمی‌شود. با این حال، هنگامی که از یک رابط خط آنالوگ single tone یا dual tone استفاده می‌شود، انتقال قطع می‌شود و در این حالت، پس از بازیابی کانال، می‌توان وضعیت خروجی‌های هر دو ماژول MCTU و DSTU را تعیین کرد.

کاربرد‌های TPU-1

  • حفاظت از راه دور در باند 5KHz

برای این کاربرد‌های TPU-1 باید مجهز به یک ماژول خاص IBTU با Dual tone برای استفاده بهتر از طیف فرکانسی باشد.

کاربرد‌های TPU-1

  • حفاظت از راه دور از طریق شبکه‌های بسته IP

رشد گسترده اینترنت باعث شده است که پروتکل اینترنت (IP) به اساس شبکه‌های مخابراتی امروزی تبدیل شود. به این ترتیب شرکت‌های برق تمایل دارند رابط‌های سنتی آنالوگ و دیجیتال را با رابط‌های استاندارد نوع اترنت یا IP ، با هدف استفاده از یک شبکه واحد برای انتقال انواع اطلاعات از جمله محافظت از راه دور، که یکی از مهم‌ترین خدمات در شبمه‌های انتقال نیرو است، جایگزین کنند.

در کاربرد زیر هر TPU-1 مجهز به یک رابط IP است تا بتواند سیگنال و دریافت سیگمال از راه دور را در حالت بسته بر روی یک شبکه IP انجام دهد. برچسب‌های خاص بسته که به اطلاعات محافظت از راه دور اضافه می‌شوند، امکان نظارت بر کیفیت سرویس شبکه IP را فراهم می‌کنند و در صورتی که توسط کاربر پیکربندی شده باشد خروجی‌های فرمان ترمینال TPU-1 مسدود می‌شوند. کیفیت خدمات شبکه IP رضایت بخش نیست.

کاربرد‌های TPU-1

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *