ماژول‌های TPU-1

در این مقاله به بررسی ماژول‌های TPU-1 می‌پردازیم. TPU-1 دارای ماژول‌های متفاوتی است هر کدام به تفکیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ماژول‌های TPU-1

ماژول‌های اصلی

  • منبع تغذیه ATPU

این ماژول حاوی مبدل DC/AC است که ولتاژ‌های منبع تغذیه داخلی را از ولتاژ ورودی تولید می‌کند و همچنین فیلتری در ورودی برای سرکوب اختلالات ناشی از انفجارهای سریع گذرا می‌باشد. این ماژول همچنین حاوی رله هشدار سیگنال خارجی منبع تغذیه می‌باشد. نوع ماژول به ولتاژ ورودی نامی بستگی دارد که به دو نو زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • 00 ولتاژ ورودی 48VDC
  • 01 ولتاژ ورودی از 110VDC تا 250VDC و از 110VAC تا 220vac

در صورت نیاز می‌توان TPU-1 را به دو ماژول منبع تغذیه ATPU مجهز کرد.

  • ماژول پردازش MWTU

این ماژول شامل مدارهای برنامه‌نویسی سیستم است و اطلاعات مربوط به محافظت از راه دور را مدیریت می‌کند حتی اگر با استاندارد IEC 61850 سازگار باشد یا نباشد. در کاربردهای سیگنال‌دهی و اندازه‌گیری از راه دور، انتقال دو طرفه اندازه‌گیری‌های آنالوگ و سیگنال‌های دیجیتال (حالت‌ها، آلارم‌ها و غیره) را با استفاده از کانال داخلی رابط خط مدیریت می‌کند.

این ماژول شامل یک وب سرور، یک عامل SNMP، یک میکروکنترلر، یک رمزگشا با قابلیت پردازش، مطابق با استاندارد IRIG-B، سیگنال‌های دریافتی از تجهیزات همگام‌سازی خارجی و یک رابط 10/100base-TX برای اتصال به رایانه شخصی است. مرجع موقتی که از طریق پروتکل SNTP به دست‌ می‌آید، اگر همگام‌سازی زمانی از طریق اترنت برنامه‌ریزی شده باشد، از رابط LAN انجام می‌شود.

  • ماژول اتصال (در قسمت جلو و پشت TPU-1) WFTU

این ماژول‌های TPU-1 امکان اتصال ماژول‌ها و اتصال آن‌ها را فراهم می‌کند. این ماژول شامل LED ها برای نشان دادن چشمی، یک رابط USB برای مدیریت Pweb  و در صورت درخواست یک صفحه نمایش LCD به صورت اختیاری می‌باشد.

ماژول‌های حفاظتی

ارتباط TPU-1 با ترمینال‌های حفاظتی می‌تواند توسط CONTACT (ماژول IPTU) یا با پیام‌های GOOSE مطابق استاندارد IEC 61850 باشد.

  • ماژول حفاظتی با پیام GOOSE

ماژول IEPT به ماژول‌های TPU-1 اجازه می‌دهد تا با ترمینال‌های حفاظتی پست که طبق استاندارد IEC 61850 برای کار آماده شده‌اند ارتباط برقرا کند. TPU-1 می‌تواند یک ماژول از این نوع را در خود جای دهد.

ماژول‌های IEPT شامل دو پورت الکتریکی از نوع 10/100base-Tx با کانکتور RJ-45 (IEPT.01) می‌باشد. دو پورت آدرس IP یکسانی دارند. ورودی و خروجی پیام‌های GOOSE از طریق این پورت‌ها انجام می‌شود. در صورت درخواست به جای موارد فوق، ماژول را می‌توان با دو پورت نوری نوع 100base-Fx چند حالته (۱۳۰۰ نانومتر) با کانکتور ST (IEPT.00) عرضه کرد.

  • ماژول حفاظتی با CONTACT

ماژول IPTU به TPU-1 اجازه می‌دهد تا با ترمینال‌های حفاظتی یک پست که برای کار مطابق با استاندارد IEC 61850 آماده شده‌اند ارتباط برقرار کند. TPU-1 می‌تواند تا ۸ ماژول از این نوع را در خور جای دهد.

ماژول IPTU شامل مدارهای ورودی و خروجی از یک تا دو فرمان است که از دو ورودی اپتوکوپل، دو خروجی فرمان و دو خروجی کمکی برای سیگنال و یا آلارم تشکیل شده است که توسط کاربر قابل تنظیم است.

ماژول‌های ارتباط خط

TPU-1 بسته به اینکه یک یا دو کانال ارتباطی را مدیریت می‌کند به یک یا دو ماژول خط مجهز است. ماژول‌های رابط خط موجود به ماژول‌های رابط خط دیجیتال، ماژول‌های رابط خط آنالوگ و ماژول‌های رابط ارتباطات IP تقسیم می‌شوند.

ماژول‌های رابط خط دیجیتال

  • رابط الکتریکی IETU

این ماژول کار انتقال و دریافت سیگنال محافظت از راه دور را انجام می‌دهد. این ماژول برای کار به عنوان یک مدار رابط با سرعت ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه مطابق استاندارد G.703 و با سرعت ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه، ۵۴ کیلوبیت بر ثانیه یا ۳۲ کیلوبیت بر ثانیه مطابق استاندارد V.11/X.21 آماده شده است.

  • رابط الکتریکی IDTU

این ماژول کار انتقال و دریافت سیگنال محافظت از راه دور را انجام می‌دهد. این ماژول برای کار به عنوان یک مدار رابط با سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه مطابق استاندارد G.703 ITU-T با ساعت هم جهتی آماده شده است. دارای دو کانکتور BNC (75Ω) یا یک کانکتور RJ-45 (120Ω) می‌باشد. نوع کانکتور و این که محافظ کابل به زمین متصل است یا نه (خروجی متعادل یا غیر متعادل) توسط تنطیمات داخلی پیکربندی می‌شود.

  • رابط نوری IOTU

ماژول‌های TPU-1 کار انتقال و دریافت سیگنال محافظت از راه دور را انجام می‌دهد. این ماژول با فیبر نوری تک حالته استفاده می‌شود و دارای فرستنده لیزری است که با سرعت ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه و در طول موج ۱۳۱۰ نانومتر (IOTU.00) یا ۱۵۵۰ نانومتر (IOTU.01) ارسال می‌کند.

  • رابط نوری IOCT

ماژول‌های TPU-1 کار انتقال و دریافت سیگنال محافظت از راه دور را مطابق با استاندارد C37.94 و با سرعت داده کاربر ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه انجام می‌دهد. ماژول IOCT.00 با یک فیبر نوری چند حالته استفاده می‌شود و دارای فرستنده LED است که در طول موج ۸۳۰ نانومتر ارسال می‌کند. ماژول IOCT.01 با یک فیبر نوری تک حالته استفاده می‌شود و دارای فرستنده لیزری است که در طول موج ۱۳۱۰ نانومتر ارسال می‌کند.

  • رابط نوری IOCS

این ماژول کار انتقال و دریافت سیگنال محافظت از راه دور را مطابق با استاندارد C37.94 و با سرعت داده کاربر ۷۶۸ کیلوبیت بر ثانیه انجام می‌دهد. ماژول IOCS دارای یک جایگاه SFP (Small from factor pluggable) برای نوع فیبر نوری چند حالته (فرستنده لیزری که در طول موج ۸۵۰ نانومتر ارسال می‌کند) یا برای نوع فیبر نوری تک حالته (فرستنده لیزری که در طول موج ۱۳۱۰ یا ۱۵۵۰ نانومتر ارسال می‌کند.

در ادامه بحث ماژول‌های TPU-1 در مقاله بعدی ماژول‌های ارتباط آنالوگ، ماژول‌های ارتباط اتصالات IP،‌ ماژول ارتباط رله‌ها و ماژول‌های اندازه‌گیری سیگنال از راه دور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *